Skip to main content

Aandacht! deel 4 – Het bedrijfsjubileum vieren?

Voor HR afdelingen is het, naast het vinden van geschikte medewerkers, steeds lastiger om goede medewerkers lang(er) aan boord te houden. Dit vraagt o.a. om: aandacht! Ik schreef 3 artikelen over hoe aandacht kan bijdragen aan medewerkerstevredenheid. Dit artikel is gericht of aandacht besteed moet worden aan een jubileum, waarom, voor wie en hoe?

Bedrijfsjubileum

Net voor de zomer sprak ik met drie verschillende ondernemers over het aankomend bedrijfsjubileum. Ze twijfelden alle drie of ze dit moeten vieren of niet. De een heeft geen zin in alle poeha. Bij het tweede bedrijf speelt er veel en ze weten niet of dit het juiste moment is om een feest te geven. Het derde bedrijf vraagt zich af of het nodig is om een jubileum te vieren. Het zette me aan het denken, want wanneer er een jubileum aan komt gaan veel mensen er vanuit dát het gevierd gaat worden. Ondernemers vragen zich af óf ze het gaan vieren. Zij lopen we regelmatig vast op het volgende:

Waarom, voor wie, hoe (groots), waar en wanneer?

Het antwoord op de vraag óf een bedrijf een jubileum moet vieren is kort maar krachtig: JA! De andere vragen zijn lastiger te beantwoorden. In dit artikel wil ik er meer duidelijkheid over geven. Niet geheel onverwacht speelt aandacht een rol in het geheel 😉.

Twee redenen waarom je (naar mijn mening) een bedrijfsjubileum altijd moet vieren:

Hier spreek ik niet voor eigen parochie, maar het is voor het jubilerende bedrijf van belang om aandacht te schenken aan het behalen van deze mijlpaal.

1 – Zichtbaarheid

Voor elk bedrijf, groot of klein, jong of oud, in goede en minder goede tijden geldt: zichtbaarheid is belangrijk. Een jubileum is dé gelegenheid waarmee je een jaar lang het bedrijf op meerdere momenten onder de aandacht kan brengen bij verschillende doelgroepen en stakeholders, middels verschillende communicatiemiddelen en -kanalen. Van print uitingen tot social media, van online platforms tot live communicatie, en van vakinhoudelijke lezingen tot publieke, regionale of landelijke media. Opdrachtgevers, leveranciers, lokale contacten, (oud) medewerkers, potentiele klanten (en het hele netwerk dat zij om zich heen hebben) zien je een jaar lang voorbij komen met een consistente boodschap. Die boodschap gaat niet alleen over een verjaardag, maar vertelt ook wat jullie doen en op welke manier. De ontvanger van de boodschap maakt al snel de conclusie dat jullie het goed doen, blijkend uit het xx jarig bestaan.

2 – Bedanken

Een van de redenen dat het bedrijf het jubileum heeft gehaald is waarschijnlijk een goede bedrijfsvoering. En daar mag je als bedrijf trots op zijn, jezelf een schouderklopje voor geven en links en rechts vermelden dat het bedrijf jarig is. Bedenk alleen ook wat er kan gebeuren als je het laat bij “even stilstaan bij de gedachte”, zonder er verdere acties aan te verbinden. Aan de hand van persoonlijk voorbeeld wil ik je dat laten zien.

Pas bladerde ik door een aantal oude fotoboeken. Wat zag ik veel mooie en leuke mensen voorbij komen! Ouders, vrienden, kennissen, sportmaatjes, exen (OK, iets minder leuk 😉), collega’s en ook mensen die ik 1 keer heb gezien stonden op de gevoelige plaat. Aan het einde van dit jaar word ik 40 en heb dus mijn eigen jubileum. Bij het zien van de foto’s en het ophalen van herinneringen kwam het besef wat ik eigenlijk al wist: door de beslissingen die ik heb genomen en de reacties die ik heb gehad op situaties, ben ik wie ik nu ben. Nog meer besefte ik dat ik op dit moment ben wie ik ben, ook (en juist) door al de mensen die ik al die jaren om me heen heb (gehad).

Voor een bedrijf werkt dit net zo. Mensen die je een hand reikten toen je onderuit ging, die je beschermden tegen gevaren van buitenaf, die advies gaven om je te behoeden voor het maken van fouten, die je een spiegel voorhielden ook al zat je er niet op te wachten, waarmee je hebt gelachen, waarmee je soms misschien zelfs een traan hebt gelaten en mensen waarmee je successen hebt gevierd! Waarschijnlijk zijn er ook mensen waar je het niet altijd mee eens was, die je hebben teleurgesteld, of je hebben laten vallen waarvan je het niet had verwacht. Mensen of bedrijven waar geen contact meer mee is, gewoon omdat het zo loopt, of waar je ongewild afscheid van hebt moeten nemen. En de mensen die een vanzelfsprekendheid zijn, die er altijd zijn en waarop je kan leunen als het nodig is.

Dus alle medewerkers, leveranciers, opdrachtgevers, prospects, bedrijven die niet met je in zee zijn gegaan, partners van medewerkers, medewerkers die weg zijn gegaan zonder goede overdracht en alle betrokken die ik bij deze vergeet, hebben misschien zelfs een grotere bijdrage geleverd om ervoor te zorgen dat het bedrijf is wat het nu is, dan jouw bijdrage of die van of het management. En deze mensen helpen je wellicht ook verder naar het volgende jubileum.

Wat er gebeurt als je niks met deze mensen doet in een jubileumjaar? Daar kom je misschien nooit achter. Als je wél deze kans grijpt om al deze mensen aandacht te geven kan dit zomaar eens iets opleveren. Vanuit het voorbeeld dat ik gaf: denk eens na wat er met jou gebeurt als je vader/ moeder/ zoon/ dochter/ zus/ broer/ vriend/ vriendin/ collega/ opdrachtgever of iemand anders, je bedankt dat hij of zij blij met je is, omdat dat je er voor hem of haar bent (geweest) of goed werk hebt geleverd. En denk ook wat het met je doet als een van deze mensen in een jarenlange relatie je geen een keer heeft bedankt voor iets dat jij hebt gedaan. En dat is dus de reden dat je stil zou moeten staan bij een jubileum. Om hen allemaal te bedanken en samen te vieren wat was, er nu is of nog kan komen!

 

4 tips voor het jubileum

Voor wie hoopt nu een draaiboek te gaan lezen waarmee je je jubileum kan gaan organiseren heeft het mis. Het is namelijk erg persoonlijk. Maar hierbij 4 tips die je verder kunnen helpen:

  • Begin op tijd: het lijkt ver weg en veel bedrijven bedenken ergens in het jubileumjaar dat ze nog “iets” willen doen. Beter is het om ruim anderhalf jaar van te voren de eerste stappen te zetten en na te denken over wie je wilt bereiken en welk budget er beschikbaar is.
  • Doe het op een manier die bij jou en het bedrijf past. Ongeacht wat anderen daarvan vinden. Onthoudt dat iedereen het liefste omgaat met mensen die zichzelf zijn en niet die zich anders voordoen, omdat dat “hoort”. Dat geldt ook voor een bedrijf. Dus is het binnen de branche gebruikelijk om met alle leveranciers te dineren, maar heb je daar geen zin in? Doe het niet! Er is altijd een alternatief waarmee je mensen verrast en je zelfs onderscheid t.o.v. de rest van de branche.
  • Voor wie en hoe en een passende manier is voor elk bedrijf anders. Het is afhankelijk van veel factoren. Als de sfeer op de werkvloer momenteel niet zo goed is, steek je het jubileum anders in dan wanneer er een hecht team staat. Wellicht laat de kas op dit moment geen groot feest toe of juist wel. Of misschien is dit jubileum een mooi moment om het stokje over te dragen, samen te gaan met een concullega of om een andere koers te gaan varen. Dan kan je het jubileum beter anders invullen dan alleen feest vieren.
  • Het hoeft niet altijd groots, meeslepend, met veel bombarie en met een grote zak met geld. Mensen waarderen aandacht meer dan geld. Dus persoonlijk iets en/ of een boodschap brengen kan voor sommige doelgroepen al onverwacht zijn en gewaardeerd worden. Een verrassing voor medewerkers dat bij ze past kan meer waardering opleveren dan een feest waarin alle remmen los gaan. Bekijk dus bij elke doelgroep waar ze behoefte aan hebben, wat jullie bij hen willen bereiken en of het haalbaar is om dat te realiseren. Een groot feest kan de uitkomst zijn, maar hoeft dus niet per definitie gegeven te worden.

Als je volgend jaar of het jaar erna een jubileum hebt. Ga dan op tijd met een aantal mensen zitten en denk goed over bovenstaande punten na.

Tot slot

Komen jullie er niet uit? Bel me! Ik kom langs met zelfgebakken taart. Nou ja, misschien vraag ik mijn moeder om te helpen, want de beste appeltaart komt echt uit haar handen en oven 😊. Onder het genot van de taart kijken we naar jullie komend jubileum.

Hoe dat werkt? Na de taart doe ik vrijblijvend een voorstel over hoe ik denk dat de wensen en het budget vormgegeven kunnen worden in een event en de gewenste beleving. Natuurlijk geef ik dit het liefste samen met jullie verder vorm tot de dag(en) van het event. Dan proost ik mee, maar ben er voornamelijk om jullie te ontzorgen, zodat jullie aandacht kunnen geven aan de relaties die dat zo hebben verdiend!

Het kan ook zijn dat ervoor wordt gekozen toch zelf iets te gaan doen. Geen probleem, even goede vrienden. Dan had ik in elk geval een reden om taart te eten 😉.

“Aandacht maakt alles mooier.” THAT’S ELSE

P.S. Voor mijn familieleden en vrienden die dit artikel hebben gelezen en zich afvragen of ik mijn verjaardag vier dit jaar: volgens mij is dat tussen de regels door wel te lezen 😊. Wanneer en hoe ik het ga vieren? Er borrelen meerdere ideeën die ik het liefste allemaal wil doen. Dus ik ga in beraad over het concept, wensen en budget en jullie horen nog van me…

Heb je een vraag? Stel deze dan hier en krijg snel antwoord.